Wybierz zawód

The file ///wyszukiwarka/wybierz_zawod_left.php cannot be included!
It does not exist or is not readable.
Po wynikach egzaminu dojrzałości – analiza i komentarze Drukuj Poleć znajomemu
Po wynikach egzaminu dojrzałości – analiza i komentarze Jak wypadła matura 2011 z poszczególnych przedmiotów na tle ubiegłorocznej? Co o wynikach mówią eksperci, w tym – osoby odpowiedzialne za tworzenie arkuszy? M.in. na te pytania odpowiadamy w naszej analizie tegorocznego egzaminu dojrzałości.

W czwartek (30 czerwca) Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała raport zawierający ogólnopolskie wyniki majowych egzaminów pisemnych. Swoje indywidualne rezultaty absolwenci szkół ponadgimnazjalnych poznali bądź poprzez serwisy internetowe OKE lub w szkołach, w których zdawali testy.

Na pierwszy rzut oka ogólnopolskie rezultaty zdawały się szokujące – oblał co czwarty zdający. A budzący najwięcej emocji – obowiązkowy (dopiero po raz drugi) egzamin z matematyki wypadł dużo słabiej niż rok temu – nie zaliczyło 21 proc. osób, w 2010 r. ten odsetek był mniejszy o 8 proc.

Postarajmy się jednak dokładnie porównać średnie wyniki matur 2011 z rezultatami matury 2010:

 Rok 2011 2010 Różnica między 2011 a 2010
 Język polski - poziom podstawowy
 54% 57% -3%
 Język polski - poziom rozszerzony 59% 60% -1%
 Wiedza o Społeczeństwie - poziom podstawowy
 47% 54% -7%
 Wiedza o Społeczeństwie - poziom rozszerzony
 45% 51% -6%
 Historia - poziom podstawowy  50%
 54% -4%
 Historia - poziom rozszerzony  50% 51% -1%
 Historia sztuki - poziom podstawowy   45% 43% +2%
 Historia sztuki - poziom rozszerzony
 54% 55% -1%
 Historia muzyki - poziom podstawowy
 68% 53% +15%
 Historia muzyki - poziom rozszerzony
 67% 67% bez zmian
 Matematyka - poziom podstawowy
 48% 59% -11%
 Matematyka - poziom rozszerzony
 44% 49% -5%
 Biologia - poziom podstawowy
 46% 46% bez zmian
 Biologia - poziom rozszerzony
 56% 55% +1%
 Chemia - poziom podstawowy
 42% 48% -6%
 Chemia - poziom rozszerzony
 52% 62% -10%
 Fizyka i astronomia - poziom podstawowy
 42% 43% -1%
 Fizyka i astronomia - poziom rozszerzony
 46% 59% -13%
 Geografia - poziom podstawowy
 43% 46% -3%
 Geografia - poziom rozszerzony
 49% 49% bez zmian
 Język angielski - poziom podstawowy
 70% 62% +8%
 Język angielski - poziom rozszerzony
 70% 68% +2%
 Język niemiecki - poziom podstawowy  58% 63% -5%
 Język niemiecki - poziom rozszerzony 69% 70% -1%
 Język rosyjski - poziom podstawowy
 64% 63% +1%
 Język rosyjski - poziom rozszerzony 79% 78% +1%
 Język francuski - poziom podstawowy
 73% 72% +1%
 Język francuski - poziom rozszerzony
 74% 75% -1%
 Język hiszpański - poziom podstawowy
 78% 79% -1%
 Język hiszpański - poziom rozszerzony
 71% 71% bez zmian
 Język włoski - poziom podstawowy
 82% 79% +3%
 Język włoski - poziom rozszerzony
 80% 83% -3%

Z tabeli wynika, że w przeważającej wiekszości średni rezultat osiągnięty przez tegorocznych maturzystów jest niższy niż w 2010 roku. Największy spadek odnotowujemy na poziomie podstawowym z matematyki. W 2011 rezultat średni jest niższy o -11 proc. Wyraźnie słabiej niż w ubiegłych latach wypadły popularne wśród maturzystów: WOS (-7 proc. na poziomie podstawowym i - 6 proc. na poziomie rozszerzonym, chemia (- 6 proc. na poziomie podstawowym i - 10 proc. na poziomie rozszerzonym), czy fizyka i astronomia (-1 proc. na poziomie podstawowym i bagatela - 13 proc. na poziomie rozszerzonym). Korzystnie porównanie z zeszłym rokiem wypada w przypadku egzaminu z języka angielskiego. Przeciętny rezultat na poziomie podstawowym wzrósł o 8 proc. a na trudniejszym arkuszu o 2 proc.
 
fot. wikimedia commons
Obecny egzamin zdawało ok. 344 tys. (dane CKE) uczniów. Czyli o ok. 8 tys. mniej niż przed rokiem. Zdało ok. 75 proc. osób. – To jeden z niższych wyników zdawalności egzaminów maturalnych w ostatnich latach – komentuje tegoroczne wyniki Mirosław Sawicki, wicedyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Zdaniem Mirosława Sawickiego, pełniącego wiceszefa Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w trakcie tegorocznych matur rezultatów zwłaszcza z królowej nauk nie można uznać za zaskoczenie. - Po pierwszym obowiązkowym egzaminie panowało społeczne przekonanie, że matura z matematyki jest tak łatwa, że mogą ją rozwiązać gimnazjaliści. Być może młodzież za bardzo w to uwierzyła – mówi ze stoickim spokojem. I dodaje: - Ale tylko 7 proc. nie ma już prawa do poprawki, bo nie zdało z dwóch przedmiotów. Pozostali mogą zaliczyć w sierpniu (18 proc. osób podwinęła się noga na jednym egzaminie i mogą go poprawić jeszcze w te wakacje – przyp. red.).

W podobnym tonie wypowiada się Wiesław Włodarski, szef Stowarzyszenia Dyrektorów Szkół Średnich i dyrektor L LO w Warszawie. – Zdawalność matury na poziomie 75 – 80 proc. to dobry wynik, bo oznacza, że egzamin różnicuje zdających. A jakieś 20 proc. populacji na maturę nie zasługuje – uważa. Ewa Fijuth, wicedyrektor III LO w Lublinie, dodaje: – Skoro matura ma dać wstęp na studia, to musi wskazywać, kto się nadaje do ich rozpoczęcia, a kto jeszcze do tego nie dojrzał.

Pewne jest iż tegoroczna matura była trudniejsza niż zeszłoroczna
. Czy to właściwa droga? Zdaniem Ewy Fijuth egzaminy pisemne w zeszłym roku były po prostu zbyt łatwe i to nie powinno się powtórzyć.  – Po maturze uczniowie twierdzili, że zadania nie były proste, a matematycy ocenili, iż niektóre były nietypowe – zaznacza.

Bardziej podejrzliwe od ekspertów i przedstawiciele edukacji jest… Ministerstwo Edukacji Narodowej. Bo kiedy 30 czerwca resort dowiedział się o wynikach od razu zapowiedział, że przeprowadzi wnikliwą kontrolę zadań egzaminacyjnych. MEN chodzi prawdopodobnie o fatalne wyniki egzaminu w szkołach innego typu niż ogólnokształcące (w których zwyczajowo testy wypadły najlepiej). Bowiem w technikach zaliczyło tylko 63 proc. Zupełną klęską, jak od lat, okazała się matura w liceach profilowanych, gdzie nie zdał co drugi uczeń, i w szkołach, do których chodzą już dorośli, czyli w liceach uzupełniających i w technikach uzupełniających. Tam maturę zdało odpowiednio jedynie 23 proc. i 19 proc.

   
 

Z kolei my - na łamach naszego fan page’a na Facebooku pytamy Was o to jak oceniacie swoje wyniki. Zajrzyjcie na facebook.com/perspektywy i oddajcie głos w sondzie!

 
   

Źródło: GW, CKE, MEN, Rz
 
Lubię to!