Identyfikacja
Dobre szkoły, z tradycjami rozpoznać można po tym, że ich absolwenci wracają do nich, aby uczyć następne pokolenia. Dzieje się tak np. w
III LO im. Marynarki Wojennej w Gdyni, gdzie spośród stu nauczycieli, trzydziestu to byli uczniowie, czy w
krakowskim "Witkowskim", gdzie laureaci olimpiad i inni wybitni absolwenci prowadzą w soboty dodatkowe zajęcia z matematyki. Dobre szkoły budują i pielęgnują więź z uczniami.
Multi-kulti
Dobra szkoła nie zamyka się w jednym profilu. Stara się, aby uczniowie byli różni i mieli różnorodne zainteresowania. Żeby wybitni matematycy mieli szansę wymienić poglądy z humanistami, a ambitni olimpijczycy z tymi, którzy na tym etapie bardziej poświęcają się sztuce życia niż nauce. Żadna rozsądna szkoła nie chce mieć samych superzdolnych.
Przestrzeń rozwoju
Najlepsze szkoły nie wymagają od ucznia, aby był dobry we wszystkim, nie robią na nich wrażenia wyśrubowane średnie. Zachęcają ucznia do rozwijania zainteresowań w danej dziedzinie. Szukają tego, w czym uczeń jest dobry i dają mu możliwość rozwinięcia się w tym dalej.
czytaj więcej...